Hooggevoeligheid en het creëren van balans  

 Balance is not something you find. It’s something you create

~ Jana Kingsford ~

Mijn hooggevoeligheid blijft een eigenschap, waar ik me continue nauwgezet mee moet afstemmen. Het is een dans, die ik het liefst moeiteloos uitvoer. Maar de realiteit is, dat ik soms haper en struikel en juist op zulke momenten kom ik weer wat dichter bij mezelf en weer in het ritme van de dans.

Misschien herken je die worsteling ook wel in je leven? Iedereen is in bepaalde mate gevoelig voor prikkels. Het kan een behoorlijke uitdaging zijn om de juiste balans te vinden in je leven en vooral vast te houden.

De corona periode zorgt ervoor dat ons leven aan veel veranderingen onderhevig is. Wat voor een tijd geleden nog vanzelfsprekend was, brengt nu onzekerheden met zich mee. Alle prikkels die te verwerken zijn in deze onrustige tijden kunnen de balans flink verstoren. Tijd om de balans te herstellen…

Wat is hooggevoeligheid?

Heel kort door de bocht: ‘Extra gevoelig zijn voor prikkels’. Je bent opmerkzaam, empatisch, voelt mensen aan, verbondenheid met alles wat leeft, hebt oog voor detail en ziet het grotere geheel. Ongeveer 1 op de 5 mensen is hooggevoelig, wat betekent dat hun zenuwstelsel gevoeliger reageert op prikkels dan gemiddeld. Je mist als het ware een filter in je brein en dit maakt dat je gevoeliger bent voor prikkels en indrukken die je opdoet. Zintuigelijke en emotionele informatie komen heftig binnen. Dit gaat veelal gepaard met oog voor detail en een sterk rechtvaardigheidsgevoel.

Net zo min als jij de kleur van je ogen kan veranderen, kan jij de werking van je zenuwstelsel veranderen. Dus je kan er beter je voordeel mee doen!

Als je niet leert omgaan met de gevoelige kant van je persoonlijkheid is de kans groot dat je vast loopt. Door niet goed voor jezelf te zorgen en steeds over je grenzen heen te gaan, bouw je steeds meer spanning op.

Hooggevoelig zijn is oké

“Jij bent oké!” Ik merk in mijn praktijk dat mensen deze drie woorden soms moeilijk kunnen ontvangen. Na jaren gevoeld te hebben dat jij de vreemde eend in de bijt was, accepteren dat het oké is wie jij bent… Wat is er nodig om je hooggevoeligheid als kracht in te zetten? Inzicht in jouw eigen hooggevoeligheid met alle unieke kenmerken. In wisselwerking met je lichaam en geest. Heel belangrijk hierbij is jezelf begrenzen en jezelf te aarden (gronden). Door te aarden krijg je letterlijk vaste grond onder je voeten en sta je steviger in het leven en kan de energie beter doorstromen.

TIPS OM DE BALANS TE HERSTELLEN:

  • Sudder- en hersteltijd

Plan iets dat voor jouw rust geeft, zoals wandelen, kopje thee, lezen etc. Het voorkomt overprikkeling.

  • Wees mild naar jezelf

Je voelt dat je tijd nodig hebt voor jezelf en dat het misschien allemaal net anders bij jou werkt als bij andere mensen. Accepteer jezelf en wees mild voor jezelf, wanneer je uitdagingen in het leven ervaart.

  • Ken je kwaliteiten

Hooggevoeligheid heeft vele voordelen! Wees je bewust van je kwaliteiten. Vraag je af waar je goed in bent. Wat maakt jou uniek? Zet deze kwaliteiten niet alleen in voor anderen, maar juist ook voor jezelf.

  • Humor

Humor verbindt! Lach zo veel mogelijk. Lachen heeft een bewezen fysische positieve invloed op je gezondheid. Het zorgt ervoor dat er een kalmerend stofje vrijkomt in je hersenen.

  •  Enjoy!

Geniet van alle mooie momenten en kleine dingen. Hiermee breng je de focus naar positieve gevoelens en dit geeft ontspanning.

Aarden

Wanneer we niet goed aarden, zijn we vaak overal met onze gedachten, behalve in het hier en nu. Een direct toepasbare oefening hiervoor is deze korte aardingsoefening. Daarnaast is je ademhaling ook een belangrijke factor om de balans te herstellen. Ik heb in de link een korte ademhalingsoefening toegevoegd.

 

E-mailen
Bellen
Map
Info